when in Rome .

(fler bilder finns på facebook)
ITALIEN. ROM. 
vet inte riktigt hur jag ska börja, men ska göra mitt bästa för att sammanfatta denna resa så bra jag kan . torsdag den 20:e var det alltså dags för oss att äntligen åka iväg . 3 tjejer med noll koll på livet, om man får uttrycka sej så . jag med min rädsla för att flyga var inte riktigt kontaktbar sådär på morgonen men efter första flygresan (vi mellanlandade nämligen i amsterdam som förövrigt är en av europas största flygplatser, jisses!) så kändes det någorlunda bättre . vi landade sedan i italien fram mot klockan 21.00 och därefter var nästa uppdrag att hitta våran flygtransfer som skulle ta oss till hotellet . det var lättare sagt än gjort då det helt plötsligt ropade en man: "gustafsson!?" och så var det problemet löst . hittills hade alltså allt gått bättre än väntat och vi hade iprincip glidit igenom hela resan på en räkmacka . att kommunicera med receptionen på hotellet var dock lite svårare, då de endast pratade italienska . men med lite charader från våran sida så lyckades vi sedan förstå varandra . 
 
första dagen i rom började med en frukost på sängen . nästan iallafall . frukosten innehöll kaffe (som sägs vara det allra bästa i italien), någon slags juice, croissanter och rostat bröd . kaffet och juicen var gudomliga ! det andra var dessvärre inte så mycket att hänga i julgranen . efter frukosten bar det direkt ut i staden . schemat var fullproppat och för att hinna se allt vi ville se så var det bara att knyta på sej löparskorna . ungefär . vatikanen var vår första destination, men när vi kom dit och såg den 1000 meter långa kön, fick vi ändra våra planer direkt . vi begav oss då istället till slottet som vi hade hört hade en otrolig utsikt . och det kan jag säga er, att det hade den . från slottet såg man så gott som hela rom och bara där, kan jag gissa på att vi tog cirka 100 bilder . efter någon timme var vi sedan på språng igen . vi gick vidare till det stora torget piazza navona och fontana di trevi där jag kastade i inte 1 mynt, inte heller 2 utan så gott som hela plånboken ihopp om att få mina önskningar uppfyllda . töntigt, jag vet . vi fortsatte vår lilla turistslinga mot spanska trappan där även de allra dyraste och exklusiva klädaffärerna fanns . 
efter några (läs: många) kort tagna även där så bestämde vi oss för att börja gå mot hotellet . vid detta laget värkte fötterna något otroligt och svetten rann hej vilt . till skillnad från sverige så var vädret helt strålande och upp mot omkring 27 grader varmt . UNDERBART med andra ord .
 
de resterande dagarna hann vi även se colosseum, där vi spenderade lite extra pengar på en guide som skulle guida (?) oss genom detta historiska monument . en häftig upplevelse och jag tror vi alla tre var eniga om att det var värt att lägga en extra slant på att ha en guide, inte för att faktiskt förstå historien bakom det hela monumentet utan med tanke på att han hade en otroligt vältränad kropp . resten av resan pratade alltså inte my om något annat än hans stora biceps och hennes ånger över att hon inte vågat känna på dom .
förövrigt så betyder gult i trafikvärlden spring för livet . rött betyder livsfara . att italien har en helgalen trafik är alltså inte skämt . redan första dagen trodde vi att vi skulle omkomma i en trafikolycka då taxichaffören körde som en galning . italienska pojkar är snygga . dock väldigt sällsynta . maten är beyond god . den är fantastisk . staden är likaså otroligt vacker . förutom mina mynt i fontana di trevi drack jag även ur en massa kärleksbrunnar för det bringar tur - sägs det . vilken tur att det fanns många av dom . en karta . det är bland det viktigaste du kan ha med dej till rom . fast trots mina höga betyg i orientering i 9:an resulterade det till att vi cirkulerade i timmar utan att komma fram . sista dagen var vi dock som tre originella italienskor och hittade överallt . för att uppleva en annan del av rom gick vi på söndagen till en jättestor marknad . och då menar jag typ, 10 st "vaksalatorg-marknader" . vi hittade knappt ut och vi orkade inte gå igenom hela . men kul var det ! fyndade bland annat ett par fejk ray ban .
hemresan var olikt ditresan på alla sätt och vis . en vistelse på amsterdams flygplats i 8 timmar . natten blev lång, plågsam, en aning hysterisk och tok flummig . lyckades sova 2 timmar på en hård träbänk men unnade mej sedan en riktigt starbucks frukost . fick vänta på tåget i en och halvtimme när vi väl kom tillbaka till kalla sverige . ovanligt ? och var hemma någon gång vid 12.00 på måndagen .
 
att rom var en fantastiskt fin stad är väl inget nytt . jag gick med en fågelholk i munnen så gott som hela tiden och förundrades över hur vackert det egentligen var .
så för att avsluta detta inlägg kan jag med tre ord sammafatta resan lite kort för er som inte orkade läsa allt: välbehövlig, vackert och (sjukt) bra !

Kommentera inlägget här :