konstiga frågor behöver bra svar..

idag har jag haft väldigt många olika frågor bubblande i mitt huvud . så nu när jag kom hem var jag genast tvungen att söka upp alla svar på dom .
och då tänkte jag att ni givetvis vill se vad jag har funderat på nu under dagen .

1. vid vilken hastighet lyfter ett flygplan ? 

svar: det beror på flygplanstyp, konstruktion och hur tungt det är lastat . men hastigheten ligger på 100-150 knop, vilket motsvarar 185-250 km/h

2. hur drömmer personer som har varit blinda från födseln ?

svar:  deras slutsats kan sammanfattas som att det finns ett starkt band mellan medvetet tänkande, upplevelser och drömmar . de som är blinda från födseln drömmer därför inte i färger och bilder utan i ljud, rörelser, förflyttelse och känslor .

3. varför är simpsons gula ?

svar (från matt groening, simpsons skapare): jag ville bort från den där äckelrosa färgen som alla vita familjer får i animerade serier . dessutom funkar den gula färgen bra eftersom varken Bart, Lisa eller Maggie har något hårfäste . gult blir både hud- och hårfärg .

lite små intressant eller kanske lite ointressant . jag vet inte . men nu vet vi det iallafall ! men det finns också en del frågor som jag fortfarande inte har fått svar på .

- varför har februari 28 dagar ?
- vi firar ju julafton den 24:e december varje år för att jesus föddes då, men hur kommer det sej att den dagen han dog (påsk) firar vi på olika dagar varje år ?



" varför går du runt med ett stort frågetecken under armen?"

Kommentarer :

#1: Astrid

scary hade inte tänkt de där med blinda människor faktiskt ;O men nu vet man de :D

skriven

Kommentera inlägget här :